manga_preview
Boruto TBV 07

Chakra

Chakra (チャクラ, chakura) je směs energie, která je vlastní některým životním formám na různých planetách. Je jedním z komponentů pro tvorbu chakrového ovoce, a tak členové klanu Ootsutsuki cestují vesmírem a sbírají chakru, aby chakrové ovoce vytvořili.

Kdysi dávno byli lidé na Zemi bez chakry, dokud se Ootsutsuki Kaguye nenarodili Hamura s Hagoromem. Hagoromo, známý také jako Poustevník šesti cest, prostřednictvím svého učení Ninshuu chakru šířil do lidského povědomí. Nicméně lidé chakru začali využívat úplně Formování chakryjiným způsobem, než Hagoromo zamýšlel – použili ji k propojení vnitřní spirituální a fyzické energie, čímž chakru znásobili až do bodu, kdy ji dokázali využít jako zbraň. Chakra se tak stala životní energií všech lidí a proměnila se ve směs energie přítomné v každé buňce těla (身体エネルギー, shintai enerugí) a duchovní energie získané pomocí cvičení a díky zkušenostem (精神エネルギー, seishin enerugí). Jakmile se tyto energie smísí, začnou proudit chakrovou oběhovou soustavou, která je podobná krevní oběhové soustavě. Touto soustavou se chakra rozvádí do všech 361 chakrových bodů v těle, tzv. tenketsu (点穴).

Chakra je nezbytná pro všechny základní techniky. Díky různým metodám, převážně pomocí pečetí, mohou lidé chakru ovládat a manipulovat s ní. Správnou manipulací tak shinobi získávají téměř neomezené možnosti technik, které závisejí na jejich vlastních schopnostech a dovednostech. Zpravidla je chakra oku neviditelná, dokud není zkoncentrována do většího množství.
V závislosti na poměru, ve kterém je fyzická a duchovní energie smíchaná, lze vytvořit různé druhy chakry. Živelná chakra je nejběžnější a používá se na vykonávaní základních jutsu. Ninja má vždy blízký vztah k jednomu typu chakry, ale může vytvořit živelnou chakru nehledě na jeho vztah k ní. Každý živel je silnější i slabší než další živly.

Kontrola chakry

Naučit se chakru využívat zabere mnoho času a spoustu usilovného tréninku, proto je klíčové ji umět efektivně kontrolovat a udržet si ji. Tomuto principu se říká kontrola chakry (チャクラコントロール , chakura kontorouru). Cílem je vyváženě využívat na techniky tolik chakry, kolik je jí potřeba. Zbytečné plýtvání chakrou vede k rychlejšímu vysílení a naopak, pokud je jí nedostatek, výsledkem je nepovedená technika.
Nepovedená technikaObecnými tréninkovými metodami pro zlepšení koncentrace a manipulace chakry jsou Trénink listové koncentrace, šplhání po stromech (木登り修業, Ki Nobori no Shugyou) a chůze po vodě (水面歩行の業, Suimen Hokou no Gyou).
Manipulaci chakrou usnadňují různé variace pečetí, které umožňují rychlejší a efektivnější provedení techniky. Ninjové, kteří jsou v kontrole chakry extrémně nadaní, se většinou specializují na genjutsu či lékařské ninjutsu. Chakru lze využít i k obecnému zvýšení výkonu. Koncentrací do klíčových bodů v těle, obvykle rukou či nohou, může ninja zesílit svou fyzickou sílu či zlepšit své vnímání.

Existují dvě metody manipulace chakry. Tyto dvě metody lze použít zvlášť nebo najednou, nicméně simultánní použití metod je velmi vzácné.

  1. Přeměna tvaru – s pomocí této metody je kontrolována forma, pohyb a síla chakry.
  2. Přeměna podstaty – s pomocí této metody se fyzické vlastnosti chakry proměňují v konkrétní živel. Existuje také přeměna Ying a Yang elementu, které proměňují poměr spirituální a fyzické energie uvnitř chakry.

Absorpční chakra

Druhy chakry

Absorpční chakra
Absorpční chakru (吸引チャクラ, Kyuuin Chakura) vytváří socha Gedou Mazou (外道魔, Socha kacířského démona). Pomocí spektrálních draků tvořených chakrou je socha schopna krást životy žijících bytostí.

Hamurova chakra Hamurova chakra
I Hamurova chakra má speciální vlastnosti. Ve své podstatě je stejná jako Chakra šesti cest, přenášena pouze skrz pokrevní pouto Ootsutsuki a Hyuuga klanů. Pouze ti s Hamurovou chakrou se mohou dotknout Tenseiganu a jsou imunní vůči jeho účinkům. Při použití Hamurovy chakry se Hinatina chakra zbarvila do tmavé fialové.

Hvězdná chakra Hvězdná chakra
V anime ninjové z Hvězdné vesnice (星隠れの里, Hoshigakure no Sato) dokáží využívat chakru díky spadlému meteoritu, který svou radiací vytváří velmi silnou energii. Jenže tato ohromná síla ničí těla uživatelů natolik, že zpravidla dochází k jejich smrti. Tato metoda Hvězdné vesnice dostala pojmenování Tajemná paví technika (孔雀妙法, Kujaku Myouhou), a to díky růžovo-fialovému zhmotnění chakry do podoby pavích per.

Chakra Dar poustevníků Chakra Dar poustevníků
Speciální chakru Dar poustevníků (仙族の才, Senzoku no Sai) využívají ninja mniši žijící v Chrámu Ohně. K jejímu ovládnutí je nutný každodenní přísný trénink. Tato chakra je vyžadována k odpečetění Železné brány chránící vstup do Chrámu Ohně a k použití techniky Amidino tisícinásobné smrtelné sevření (来迎 千手, Raigou: Senjusatsu).

Chakra kněžky Chakra kněžky
Chakra kněžky (巫女チャクラ, Miko Chakura) ve filmu Naruto: Shippuuden film má jasný a jedinečný aspekt. S její pomocí kněžka dokáže vyslat útočné růžové světelné paprsky, vytvořit světelnou bariéru, která ji chrání před temnotou a dokonce se s ní může proměnit do andělské podoby.

Chakra ocasých démonů
Ocasí démoni (尾獣, Bijuu) jsou obrovské žijící formyChakra ocasých démonů chakry, které vytvořil Poustevník Šesti cest rozdělením Desetiocasého démona. Celkem je těchto démonů devět a rozlišují se podle počtu svých ocasů. Jejich mocná chakra je zpravidla zbarvená rudě.

Chakra Ryuumyaku
Ve filmu Naruto Shippuuden 4: Ztracená věž je Ryuumyaku (龍脈, dosl. Dračí žíly, konožskýZdroj Ryuumyaku chakry překlad Dračí tep) starodávným zdrojem chakry, která protéká pod městem Rouran. Tato chakra dokáže svému uživateli poskytnout nekonečnou zásobu chakry.

Chakra Šesti cest
Chakra Šesi cest (六道チャクラ, Rikudou Chakura) je jedinečná chakra Poustevníka Šesti cest. Tuto chakru lze získat dvojím způsobem: buď přímo od Hagoroma, a to zkombinováním chakry Chakra Poustevníka Šesti cestjeho synů, Indry a Asury, ke stvoření Rinneganu, anebo je nutné se stát jinchuurikim Desetiocasého. Není jasné, jak přesně tato chakra funguje, ale dramaticky zvyšuje sílu technik.

  1. Uzumaki Naruto získáním této chakry mohl využívat Koule pátrající po pravdě (求道玉, Gudoudama), kterými mohl ničit stíny Uchihy Madary.
  2. Uchiha Sasuke využíval Sílu šesti cest (六道の力, Rikudou no Chikara). Díky tomu jeho chakra bleskové podstaty změnila barvu.

Senjutsu chakra Senjutsu chakra - Urashiki
Senjutsu (仙術, dosl. Sage techniky; Techniky mudrců) je speciální oblast technik, které vyžadují přírodní energii. Uživatelé senjutsu, také nazývaní jako mudrcové, se učí využívat přírodní energii uvnitř jejich těla, smísit ji s vlastní chakrou a vytvořit tak senjutsu chakru (仙術チャクラ, senjutsu chakura). Tato chakra dodává síle jednotlivce novou dimenzi a umožňuje použití jinak nemožných technik.

Temná chakra Chakra Bezocasého
Temná chakra (闇のチャクラ, Yami no Chakura) je ve filmu Naruto Shippuuden 2: Pouta speciální chakrou tvořenou negativními emocemi. Mocná chakra byla vytvořena Bezocasým, který se negativními emocemi živil a zprvu by se mohlo zdát, že její použití nemá žádné vedlejší účinky. Jenže k úspěšnému použití je nutné umět pořádně chakru kontrolovat a narušení této kontroly může vést ke zničujícím následkům.

Kishimotova inspirace z našeho světa

Chakra je v hinduismu, buddhismu a dalších kulturně spřízněných myšlenkových proudů považována za energetická centra v těle, často mají podobu víru či kruhu. Tyto body mají sloužit jako převodníky a transformátory prány (prána představuje všechny proudy vitálních životních energií dohromady a tvoří tak „absolutní energii“) v lidském těle. Podle jogínské tradice jsou čakry důležitá místa ovládající tělo i prostor mimo něj.

Aktualizace 19.07.2020 Sayoko

4.761755
Průměr: 4.8 (319 hlasů)

Kategorie: