Úvod do světa anime
Viděli jste Naruta a možná ještě nějaké další anime a chcete se podívat na něco dalšího, ale všechny ty názvy vám nic neříkají a když se tady v diskuzi zeptáte, tak na vás vychrlí větu typu: "Zkus Noragami, je to faito shounen ongoing jednosezónovka s neshounenovským hlavním hrdinou a překvapivě snesitelnou hlavní hrdinkou." a vy zapomenete jak se jmenujete, nebo popíšou anime jako, romantické shoujo s prvky reverse harému, a vy naprosto nevíte o čem je řeč. Tak to jste na správném místě.
Mohli bychom to pojmout jako takový slovník, ale to nemá moc cenu. Takový shounen je prostě anime zaměřené na dospívající chlapce, což vám ovšem neřekne, že to má určité více, či méně porušitelné náležitosti, kterých popis by zase vyšel na docela slušný elaborát. A ten by stejně nikdo nečetl. Takže jak jinak to udělat? Prostě uděláme seznam anime, která pokud je zhlédnete, tak už budete vědět, jak vypadají nejčastější typy anime a seznámíte se z několika zvláštnostmi Japonska, které se v anime vyskytují a u nás ne. Například školský systém. Jejich počet bude kolem patnácti. Děsivé číslo? Ano, ale zkuste shrnout tvorbu Hollywoodu do 15 filmů.
Ještě předtím, ale pár užitečných rad.
- nebudu dávat odkazy. Strýček google to všechno zná. Navíc hledání na googlu je dneska tak základní věc, že bez ní nepřežijete. Naučte se to.
- podívejte se na My anime list, nebo Anime Database a naučte se tam vyhledávat anime. Popřípadě si i zařiďte účet.
- Akihabara je to samé, ale v češtině. Navíc jsou tam české titulky.
- naučte se používat torrenty. Stahovat anime bez nich je nebetyčná pruda.
Prvně podle rozdělení na čtyři základní skupiny podle věku a pohlaví.
Shounen, shoujo, seinen a josei.
Shounen je žánr pro dospívající chlapce (viz obrázek), teoreticky, ale rádi ho máme všichni.
1) Naruto - jakožto zástupce nekonečného faito shounenu. Neboli akčního seriálu se zaměřením na boj, přátelství atd... No viděli jsme to všichni ne. Naruto jako postava je onen klasický shounenový hlavní hrdina.
2) Fullmetal Alchemist (FMA) - aneb druhý zástupce faito shounenu, když si dáte dohromady tyhle dva, prakticky získáte přehled o tomhle žánru.
3) Full Metal Panic (FMP) - první setkání s japonským školstvím. Většina anime má hlavní hrdiny středoškoláky. Tady je to míchanice školního života, trochu těch holek a dávka akce. Navíc se seznámíte z velkými roboty a tedy i žánrem mecha, ale k tomu později.
4) Hikaru no Go - ukázková sportovka, chlapci soutěžící prakticky v jakémkoliv sportu. Nejoblíbenější je baseball, ale tady jde o deskovou hru Go. Že to bude nudné? Nechte se překvapit.
5) Highschool of the Dead - setkání s žánrem harém echi (i když echi prvky jsou v shounenu skoro všude), aneb kozy kam se podíváš. Prakticky jde o to, jak za co nejkratší dobu ukázat co nejvíc podprsenek a kalhotek. Bizarní? Zvykejte si. Bude hůř. A slovíčko harém vysvětlovat nemusím.
Teoreticky žánr pro mladé muže. Prakticky vše, co se dá najít v shounenu, je zde v temnější, drsnější a krvavější formě. Snad až na echi, protože s toho se stává hentai, což je kreslené porno.
6) Berserk - naprostý základ. Ať už stařičký seriál nebo nové filmy nabízí vstupní bránu do světa seinenu. A taky silnou depku.
7) Elfen Lied - jak daleko může nahota a násilí zajít. Tedy v anime. A pak taky to, co se občas Japoncům v anime povede. Soundtrack, který anime pozvedává o několik tříd (i když ona to není jen záležitost anime, kde by byl Gladiátor bez Hanse Zimmera?)
8)
Death note - ukázka typické japonské "detektivky", nebo spíše bych řekl souboje mozků. Geniální postavy snažící se navzájem trumfovat a vymýšlejí proto Plány. Navíc ukázka jedněch z nejlépe vymyšlených postav a taky jednoduchá ukázka morálního dilematu, který Japonci tak rádi.
Anime pro dospívající dívky. Romantika, růžová barvička... Zatímco shounen sledují i děvčata, tak shoujo kluci moc ne. Stejně se mu podíváme na zoubek.
9) Kimi no Todoke - klasická shoujo romance, sluníčková atmosféra, pomalé tempo, popelčí příběh. Na představu o tom jestli se tímhle žánrem zabývat stačí.
10) Ouran High School Host Club (Ouran) - parodie na shoujo a vlastně na všechno ostatní. Plus ukázka šíleného školního klubu a reverse harému.
Anime pro mladé ženy. Nejméně časté a tedy i nejméně jasné, co vlastně žánr nabízí.
11) Nodame no Cantabile - dospělejší romance.
Tak a máme za sebou čtyři hlavní žánry, ale anime má víc divností, které v evropském kulturním okruhu nenajdeme. Takže další žánry.
Vzpomínáte na FMP? Obrovští roboti.
12) Neon Genesis Evangelion - Anime, kde fanoušci jsou schopni vést nekonečné hádky o smyslu. Každopádně prostě kultovní anime o robotech, které řídí psychicky nevyrovnaní středoškoláci. Všechny roboty řídí psychicky nevyrovnaní středoškoláci, vždycky. Navíc se můžete podívat jak vypadá takové těžce psychologicko-fylozofické anime, poslední dva díly jsou lahůdka... nebo blbost záleží na úhlu pohledu.
Japonské náboženství a jeho duchové bůžci atd. Vychází z toho mnoho anime, více či méně.
13) Mushishi - prostě ukázka toho jak se náboženství promítá do anime. tedy japonské náboženství, ono občas používají i křesťanství, ale protože to znáte, tak není potřeba představovat (Ono prvky křesťanství jsou i v NGE)
Japonci mají zvláštní oblibu v Čínské mytologii a pokud už i vytvoří fantasy svět, tak většinou inspirovaný právě Čínou.
14) Seirei no Moribito - z několika důvodů. Jako seriál to má nedostižnou vizuální stránku. Oni naanimovali i odrazy ve vodě a podobné věci. Prostě nejlépe naanimovaný seriál, co existuje. další věc, je setkání se s fantasy s Čínskými kořeny. Je to docela časté. A poslední věc je, žev prostřed anime je několik dílů čistě slice of live. Slice of live znamená, že života. Prakticky není žádný děj, jen se pohybují v běžném životě. Zní to jako nuda, ale není to tak. Vždyť uvidíte.
Divný žánr? Ano. Ovšem výstižněji to nejde popsat.
15) Suzumiya Haruhi no Yuuutsu - anime jehož díly jsou schválně řazeny na přeskáčku a první díl vypadá jako film natočený na mobil. A jeden díl tam jde osmkrát za sebou. Seriál o dívce, který může zničit svět, ale neví o tom a tak kolem ní skáčou psyonici, mimozemšťané, cestovatelé časem a jeden neskutečně cynický kluk. Jo a ještě se to odehrává na střední škole v podivném školním klubu.
Neskutečná podivnost. Jo a to jsem vybral anime oproti jiným vcelku normální.
Ešte ma napadlo že by sa do mecha hodilo možno aj Gundam či Code Geass. Obe sú podľa mňa dostatočne rozdielne od NGE (aj keď z NGE som videl len pár dielov) na to aby sa spomenuli a rozmýšľam či v mecha anime je niečo zásadnejšie než Gundam univerzum.
To je fakt. A třeba někdo hledá něco ne tak, ehm... "těžce psychologicko-fylozofického"
a kde patri fairy tail........????????
"Když máš někoho koho ochraňuješ, staneš se doopravdy silným." -Haku
"Už nikdy neuteču! Nevezmu svá slova zpět! To je má cesta ninjy!"-Naruto
"Odpadlík přemůže génia pomocí těžké práce." -Rock Lee
http://www.karaoketexty.sk/texty-piesni/clannad-anime/dango-daikazoku-41...
FT je klasický nekonečný faito shounen, stejně jako Naruto.
Na to, abys poznal že svíčková je připálená, jí nemusíš umět vařit.
Po dlouhé době nová FF - Opakování.
Akihabara urobila zoznam 100 anime, mangy a dorama, ktoré otaku musí vidieť. Je to urobené na základe hodnotení užívateľov, počtu stiahnutí titulkov a pod...
http://bible.akihabara.cz/Anime/New
Budu věřit, že jsem slepá a je je jen moje vina, že jsem v dorama nenašla Nodame Cantabile. Jinak ten seznam vypadá dobře.
Kde je HxH a OP? Co tam dělá takový Accel world? Nechci mluvit jako bych byla expert, ale třeba ty Narutovské filmy jsou tam fakt přebytečné. Jestli je to podle hodnocení uživatelů, tak je to smutné. (Fairy Tail vítězí nad One piecem? Safra.)
Už jsem čekal dost! Dvanáct let! Na Konoze!
http://bible.akihabara.cz/Anime/Oldschool
OP tam je.
Na to, abys poznal že svíčková je připálená, jí nemusíš umět vařit.
Po dlouhé době nová FF - Opakování.
Moje chyba, díky, tenhle seznam vypadá lépe. (Což je tedy popravdě docela smutné.)
Už jsem čekal dost! Dvanáct let! Na Konoze!
Nevím podle čeho to je, ale hodnocení to vážně není OP 9,58/10 FT 8,71/10...
vypadá to, že to je podle toho, kolik lidí má to anime v animelistu... takže ti v podstatě říkaj, ser na kvalitu... drž se se stádem a koukej na ty nejvíc mainstream šity
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
Kam by ste zaradili mangu Akame ga Kill?Shounen alebo Seinen?Alebo je to niečo iné?
Kšá.
Shounen, podobně jako Shingeki no Kyojin. Tady snad ještě očividněji. Hlavní hrdina je klasický shounenák, má kolem sebe harém, je tam jemné echi, epické souboje, není to nijak moc zamotané a už vůbec ne po stráncce motivace postav.
Jediné,co je tam tak trochu neshounen je právě, to že postavy často umírají.
Navíc takový Gantz, Berserk, Vagabond, Historie atd jsou daleko explixitnější. Takže tak.
Na to, abys poznal že svíčková je připálená, jí nemusíš umět vařit.
Po dlouhé době nová FF - Opakování.
Neviem, ale ja by som za shounen dala este One piece a Bleach. Snad je to typicky shounen.
Moje FF: http://147.32.8.168/?q=node/94282
Typických shounenů jsou mraky Bohužel Naruto je u nás nejznámější... ale z objektivního pohledu bych tam dal taky Naruta, protože ho znají všichni... mně se to shounen složení líbí až teda na HSOTD! To bych narval do ecchi...
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
Ty to snad nečteš kvůli příběhu?
Já myslím, že je to typický představil mangy, která je vyloženým spolčení dvou žánrů. Je jich víc a možná by se to dalo i zmínit
Quilibet fortunae suae faber
The Sealed Kunai - nejlepší dokončena Naruto FF
Ecchi je pro mě prvek, kterej bych s poklidem ze všech mang a anime vymazal... pro mě je to dost rušící...
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
No, odebere to vážnost situace. Je pravda že HSOTD by mohla být hodně luxusní manga pro mě na úrovni walking dead, ale s tím jak je to provedeno mě sice hodně baví, ale vážně to příliš neberu.
Nicméně mě Echi nevadí a dokáže i dost bavit Ono je více než dost mang, kde se nevyskytuje, takže nějaká touha potom aby to nebylo vůbec se mi zdá celkem zbytečná
Quilibet fortunae suae faber
The Sealed Kunai - nejlepší dokončena Naruto FF
ecchi tak max do školních komedií... jinak výskyt tohoto žánru nechápu... dáš to do něčeho jako FT,Kenichi apod... a nemůžeš to brát vážně...
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
Ja viem, ze shounenov je vela, ale predsa len velka trojka- Naruto, One piece a Bleach
Moje FF: http://147.32.8.168/?q=node/94282
Ona minimálne v Japonsku nikdy v podstate neexistovala, ale kebyže chceš hovoriť o troch najpopulárnejších shounenoch, tak si vyber iných kandidátov než Naruta a Bleach. Taký Shingeki no kyojin, Magi či Kuroko no Basuke
Jednu dobu byla BIG3 i v JAP pár let po sobě se usadili na prvních třech místech v prodejnosti... ale 2009 END
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
velká trojka už dávno neexistuje
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
Ratingy a popularitou úplně ne. Ale Bleach stále na jedno volumko prodá víc kusů než Kuroko, AssClass či jiné z Jumpu. HxH má sice víc ale ten vychází různě, čili pořád bych Bleach započítával :)On, Naruto a OP na volumko prodají nejvíc kusů.
Really?
http://www.animenewsnetwork.com/news/2013-06-02/top-selling-manga-in-jap...
Zjisti si fakta než něco napíšeš
https://discordapp.com/invite/WX8gVZn - (pokec) Anime/Manga komunita
Ovšem lidi, Tallova nadšení nad žánrem shoujo se nelekejte, najdou se výborné kousky.
A když už jsme u toho nadšení nad jistými žánry, aspoň z informativního hlediska by bylo dobré dodat i shounen ai/yaoi (huh... lidi hodně zmiňují Junjou Romantica?) a shounen ai/yuri (nevím a upřímně řečeno ani nechci vědět xD).
Jaké? Já vím Natsume a parodické věci, možná ještě Nana a Skip Beat.
No nic.
Co se týče Shounen-ai/Shoujo-ai tak nevím, nevím (Yaoi a Yuri už je skoro porno). Jako anime s prvky shoujo-ai nejsou někdy špatné (Noir!), ale tak nějak si nevybavuju čistě shoujo-ai romantické anime. Tedy vlastně Maria-sama ga Miteru, kterou má už si 3 roky ve plan to watch, ale nějak jem se k tomu nedostal. Prostě anime z dívčí katolické školy... Kdyby to natočilo HBO tak bych do toho šel, ale jako anime to bude sladké až běda.
Co se týče shounen-ai, tak klidně to tam dám, ale popisek musí napsat někdo za mě.
Na to, abys poznal že svíčková je připálená, jí nemusíš umět vařit.
Po dlouhé době nová FF - Opakování.
Jojo, dobrý článek. Vybraná anime dobře reprezentují své žánry, řekla bych. I když ses často strefil zrovna do toho, co jsem vynechala a vím jen tak obecně, o čem to sakra je. xD (Treba FMP jsem neviděla a ani ho zhlédnout fakt neplánuju. A z Elfen Liedu mi stačila malá část na to, abych usoudila, že je to kravina, kterou ani litry krve a metry nahé kůže nezachrání. Taky proč by měly, že jo.)
Shoujo mám docela ráda, Skip Beat, Yamato Nadeshiko Shichi Henge, Toradora, Hana Kimi (i když tam spíš dorama verze) apod. byly skvělé. Také josei, kromě výborné Nodame takové Usagi Drop (i když za u mangu jsem pořád ještě naštvaná )
Co anime, která se vymykají stereotypu, jako je třeba Durarara?
Většina - ne-li všechna - anime tady taky mají recenzi, co takhle na ně přidat odkazy? a já už mlčím. xD
Díky.
K tomu shoujo. Yamato Nadshiko Shichi Henge je dokonale stejný žánr, jako Ouran. Hana Kimi nemá anime. Toradora je shounen romance s prvky harému (jsou docela nenápadné, ale jsou tam). No a Skip Beat jsem neviděl a tak nevím jestli je to názornější než Kimi no Todoke?
Usagi Drop tam původně byl jako slice of live, ale pak jsem si uvědomil, že SnM je z půlky čisté slice of live, takže vzhledem k tomu, že prostě ten seznam musím udržet na nějakém rozumném čísle, tak vypadlo.
Kdybych měl dát anime vymykající se stereotypu, tak bych tam dal spíše Haruhy. Přeci jen je vzhledem ke školnímu prostředí a šílenému klubu taková běžnější. Asi to bude potřeba.
Na to, abys poznal že svíčková je připálená, jí nemusíš umět vařit.
Po dlouhé době nová FF - Opakování.
Z Kimi ni Todoke jsem viděla jenom několik epizod - kresba hezká, animace hezká, hudba hezká... a hrdinka tak hezky blbá, až to bolí. fuj a ruce pryč. Řekla bych, že je to jedno, co se týče nazornosti. SB je čisté shoujo - máme tam (samozrejmě šestnáctiletou) hlavní hrdinku, humor, dva hlavní hrdiny... atd. KnT má asi tu vyhodu, ze je to školní prostředí, což je pro tenhle žánr velice typické. (I když ti středoškoláci jsou taky v anime všude. xD)
Jop, to Hana Kimi jsem si asi popletla s Hana Yori Dango. Což stojí za zminku jako dorama, jako anime ne.
Tiež som rozmýšľala nad Durararou či sa sem nehodí, rozhodne je to dobré anime s výbornou kresbou a vtipnými scénkami (duo Izaya a Shizuo je neprekonateľné)
Inak článok chválim a aj snahu, dobrá práca^^
"Its not like the walls were built to protect people from titans. But to protect titans from Levi."
Levi. Humanity's strongest soldier < 3
Môj FC | NaruHina FF „Jeden z tých momentov“ | Kakashi FA