manga_preview
Boruto TBV 08

KURZÍK KRESBY

Vítejte všichni, kdož se chcete zlepšit v anatomii a stínování, což bývá většinou první a poslední kámen úrazu nadšeného fanartisty na cestě k vysněnému cíli - být sám se sebou spokojený Smiling.
Založila jsem vlákno, které je zaměřeno na postupné probrání základů stínování, rozvrhování postav a kompozice. Budu mluvit o klasické kresbě na papír, která prostě od pradávna alfa a omega všech ostatních technik. Každých cca 14 dní budeme po malých částech probírat nějakou problematiku. To, co už nebude aktuální, hodím do hidu, abyste se k tomu mohli vrátit. Na konci dostanete vždy malý domácí úkol, abyste si to mohli sami vyzkoušet Smiling.
ÁÁÁ, Bože, cítím se jako učitelka, buďte, prosím, shovívaví, protože jsem všechno možné, ale učit mě nikdo neučil Laughing out loud!


AKTUÁLNÍ TÉMA: 2. HLAVNÍ A VEDLEJŠÍ STÍN

Předmět existuje v prostoru a má nějaký tvar. Předmět nakreslíme jako obrys. Obrys nám určí, kde předmět začíná a kde končí. Stínujeme hlavně proto, abychom zachytili jeho tvar i v místech, kde předmět nevidíme v obrysu. K tomu, abychom viděli jakýkoli tvar, potřebujeme světlo. Protože v noci jsou všechny kočky černé, jak se říká a nevidíme nic Laughing out loud. Takže máme nějaké světlo a máme nějaký tvar, na kterém se to světlo zachytává, kam dopadá. Stejně jako může být nepřeberné množství tvarů, je i spousta různých druhů světla (měkké, ostré, různě barevné, může svítit na předmět zepředu, z boku, zespoda). To vše ovlivňuje výsledek, jak předmět vypadá, jak ho vnímáme.
Při kreslení si musíme hned v začátku, než začneme stínovat, rozvrhnout a uvědomit, odkud na předmět světlo dopadá a jak je ostré, světlé. Může dopadat i z více stran (např. v případě dvou oken, slunce + dalšího umělého zdroje, dvou lampiček atd. – to je ale v kreslení vždycky rušící a matoucí, znečitelňuje to tvar předmětu). Ideální je pro začátečníky, když si předmět osvětlíme ze strany a zvolíme rozptýlené venkovní světlo. V takovém případě se krásně ukáže na předmětu tzv. hlavní stín a hlavní světlo.
Existují tři základní geometrické tvary, které každý kreslíř MUSÍ znát, jak se stínují, jinak se to nemůže správně naučit. Věřte, že nikdy! Vše na světě je pak poskládáno z těchto základních tvarů, takže není problém naučit se pak stínovat cokoli i zpaměti.

a) kvádr a krychle
Mají rovné strany, na které světlo dopadá, rovná plocha je vždycky osvícená krásně stejnoměrně všude stejně a až na hraně se světlo zastaví a prudce se o ni zlomí. Zcela logicky tam, kam na krychli dopadá světlo, bude plocha světlá, osvícená, tam kam dopadá nejméně (na opačné straně) bude zase tmavý stejnoměrný stín. Plochy, které jsou natočeny ke světlu jen zčásti, budou také osvětleny jen zčásti, budou napůl světlé a napůl tmavé, čili šedé. Hlavní světlo na kvádru a krychli je tedy na čelní straně otočené ke světlu, hlavní stín je na opačné straně. Hlavní se říká proto, že je jím vyjádřen základní tvar předmětu, celá jeho hmota.
příklad 1
příklad 2
příklad 3 - správně vystínovaná krychle, pouze vržený stín na "zemi" je strašně černý

b) válec
Válec má dvě rovné strany, které stínujeme úplně stejně jako v případě kvádru a krychle. Zbytek je ovšem kruhového tvaru, a na něm se světlo chová jinak než na rovné ploše. Jak dopadá na nerovnou plochu, tak se nemá o co zastavit a válcový tvar tzv. obtéká. Světlo dopadne na povrch v místě, které je mu nejblíže, tam je nejjasnější a běží po něm dokola. Směrem dozadu zákonitě slábne a ztrácí na intenzitě. A protože ani vzadu není žádná hrana, která by ho zastavila, tak část světla celý ten tvar dokola oběhne a vrátí se dopředu. Představte si to jako svítání u Zeměkoule. Kdyby byla Země hranatá krychle, tak by vůbec nebylo svítání. Byla by tma a rázem světlo, když by slunce překonalo hranu. Ale protože je kulatá, tak světlo obíhá a postupně sílí a sílí, až je úplné světlo. Stejně tak se stínuje válec. Největší světlo nikdy není úplně u okraje. Když máme válec nasvícený z boku, tak největší (hlavní) světlo je kousek od okraje. Největší (hlavní) stín, je pak na opačné straně, zase kousek od okraje. Na samotném kraji je pak právě to světlo, které oběhlo tvar dokola a vrátilo se zezadu.

příklad 1
příklad 2
příklad 3 - zde krásný příklad, jak se to dá vyjádřit různými styly kresby a šrafování

c) koule
nemá žádné rovné strany = světlo po tvaru klouže a obtéká ho všemi směry. Koule je na stínování nejtěžší tvar. Platí tu totéž jako u válce – na samotný okraj zastíněné části nám proniká světlo, které oběhlo tvar dokola. Na místě, které je ke zdroji světla nejblíže, je samozřejmě světlo nejsvětlejší, a protože je to kulatá koule, tak má i světlo tvar kruhu. Směrem od tohoto jasného kruhu se světlo rozebíhá do všech směrů a postupně tmavne, slábne. Čistě teoreticky hlavní stín předmětu by měl být v tomto případě na opačné straně koule, kterou nevidíme. Je to pravda, ale i na viditelné části se nám vytvoří kousek od druhého okraje na opačné straně os světla silný stín. A ten stín má tvar půlměsíce.

příklad 1 - až na tu tvrdou vyrytou obrysovou linku je koule vystínovaná vcelku správně
příklad 2 - netušila jsem, že bude tak obtížné nalézt na netu správně vystínovanou kouli, ale tady se to taky povedlo, i ten válec
příklad 3 - úplně nejlíp je to znázorněno tady

Vaším domácím úkolem tentokrát bude najít doma tři předměty tvaru kvádru (nebo krychle), válce a koule. Nesmí být strakaté, ideální je bílá nebo aspoň světlá jednolitá barva, nesmí být lesklé, ideálně volte matné. Postavte si je na stůl, klidně všechny k sobě jako zátiší, tak, aby vám je osvětlovalo venkovní světlo z okna pěkně z boční strany, a zkuste si je tužkou nakreslit a vystínovat. Nepodceňujte tohle cvičení A koukej co umím! Blik, blik, blik, blik... vypněte ten blinkr.. – bez jeho pochopení ani nemusíte číst kurzík dál, tohle je faktis důležité zvládnout.

Ve všech výše zmíněných případech mluvíme o tzv. hlavním stínu. Vedlejší stín/stíny jsou všechny ostatní, které nám na předmětu udávají jeho barevnost (mluvíme stále o černobílé kresbě), dílčí stíny, které charakterizují jednotlivé jeho drobné části nebo stíny vržené. Více o tom příště i s ukázkami.

Příště: HLAVNÍ A VEDLEJŠÍ STÍN V PRAXI


Kategorie:

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".
Obrázek uživatele Tlačka
Vložil Tlačka, Út, 2021-01-26 14:28 | Ninja už: 5151 dní, Příspěvků: 437 | Autor je: Tsunadin poskok

Našla jsem využití pro lekci 1 při vytváření vzorníku akvarelových pastelek Laughing out loud konkrétně od Koh-i-nooru, mondeluzky Smiling jen ... mi nějaké jaksi chybí. Ještě že už otevřela ta papírnictví Laughing out loud

Na obrázku nahoře rozmyté vodou a dole suché na čtvrtce Smiling
link na vzorník

P.S. ať zkouším, jak chci, nejde mi přidat obrázek přímo do komentáře, přes [img] ani přes html kódování. Je v tom nějaký fígl? Laughing out loud

Obrázek uživatele noleda
Vložil noleda, Út, 2021-01-26 23:41 | Ninja už: 3874 dní, Příspěvků: 7444 | Autor je: Editor všeho, Editor obrázků, Samuraj

Jů, díky za odezvu, no vidíš! Víceméně se tu jedná o barevnou tonalitu. Nechtěla jsem vás s tímto už zatěžovat, ale vzhledem k tomu, že důležité odkazy v textu se rychle stávají nefunkčními, tak uvažuju, že ten kurzík ještě předělám a obohatím. Nahraju ty odkazy někam na mé uložiště. Jenom nevím kam a nevím, zda zvládnu všechno nakreslit, bo prezentovat cizí věci na svém profilu se mi dost příčí Sad. A i bych ta témata víc rozvinula, třeba zrovna tu barevnou tonalitu. Ono u ní není tak důležité zvládnout přechody od tmavé do světlé, ale spíš naučit se míchat barvy, aby se nepoužívaly přímo z tuby. Za to nás učitel na ZUŠ už v 5. třídě mlátil pravítkem Laughing out loud. Je třeba umět rozeznat teplé barvy od studených a naučit se vytvářet přechody v odstínech, které si člověk namíchá sám a ve vzorníku nejsou Eye-wink.
Každopádně jako pomůcka pro odhadnutí barvy dané pastelky je to skvělé, vypadá to čistě a profesionálně a moc jsi mě potěšila, že jsi tím vůbec zabývala, dává to zase sílu a energii mně něco dalšího vytvořit pro vás Smiling.

Pravidla a rady ohledně vkládání obrázků najdete na stránce Jak přidat obrázek a Pravidla vkládání FA

KURZÍK KRESBY

NARUTO ANTISTRESOVÉ MALOVÁNKY a NARUTO PEXESOVÁ HRA - odkazy na stažení ZDE

Obrázek uživatele Hyō Sensu
Vložil Hyō Sensu, Čt, 2020-07-30 23:12 | Ninja už: 5199 dní, Příspěvků: 366 | Autor je: Propadlý student Akademie

ohohooo... zatiaľ som to len prečítal ale rozhodne sa zapojím ... toto je presne metodika ktorú potrebujem, takže myslím, že s tým učiteľským nadaním sa podceňuješ. Sticking out tongue
Ťeším sa na ďalší diel.

Suicide is painless...game of live is hard to play, im gonna lose it anyway...but i can take or leave it , if i please

Obrázek uživatele noleda
Vložil noleda, Čt, 2020-06-04 00:53 | Ninja už: 3874 dní, Příspěvků: 7444 | Autor je: Editor všeho, Editor obrázků, Samuraj

Váš zájem mě moc těší, šoupla jsem sem další část. Zase méně příjemné základy, ale bez nich to zkrátka nejde.
Tak co, zkusil si někdo z vás poctivě tonalitu? Klidně postněte výsledky vašeho snažení, jsem zvědavá Sticking out tongue...

Pravidla a rady ohledně vkládání obrázků najdete na stránce Jak přidat obrázek a Pravidla vkládání FA

KURZÍK KRESBY

NARUTO ANTISTRESOVÉ MALOVÁNKY a NARUTO PEXESOVÁ HRA - odkazy na stažení ZDE

Obrázek uživatele Corisan
Vložil Corisan, St, 2020-07-01 16:47 | Ninja už: 5470 dní, Příspěvků: 1591 | Autor je: Manga tým, Sochař hlav Hokagů

trochu mě překvapilo, že už je to skoro měsíc od vydání druhé části o.O měla jsem trochu rozvleklé zkouškové (a i zkoušek víc než bych chtěla Laughing out loud), tak jsem se k tomu dostala až teď. pravdu říct, ono to kreslení té škály taky nebylo bůhvíjak zábavné a taky jsem to později i odkládala... Laughing out loud

máš nějaký odhad, jak dlouho tu škálu v průměru trvá nakreslit? já u toho proseděla hodiny a nepřijde mi, že kvalita výsledku té době odpovídá Laughing out loud
ještě jsem přemýšlela nad pomůckami - používala jsem tužku 2B + gumu (kolikrát trefit správný odstín bylo těžší než pak vyplnit jednolitou plochu), ale říkala jsem si, jestli je lepší/horší používat celou sadu tužek. na jednu stranu výsledek pak bude asi odstínově rovnoměrněji rozložený (s tou 2B můžu rýt jak chci, ale černou jako třeba z 8B z ní fakt dostat nedokážu Laughing out loud), na druhou stranu to asi nedonutí člověka tolik se soustředit na vhodný přítlak tužky, když podobným přítlakem s různými tužkami dostane různé výsledky...
každopádně výsledek zde (přijde mi, že můj skener se vyžívá ve zvýrazňování všech těch viditelných tahů Kakashi

druhé cvičení už bylo podstatně zábavnější Laughing out loud zde výsledek. tady by to akorát chtěla mít doma nějaké geometrické bílé útvary vhodné ke kresbě Laughing out loud krychli jsem měla lesklou, válec s texturou jakoby proplétaných vláken a koule byla gumová s potiskem. chtěla jsem aby výsledek na papíře byl odstínově stejný nebo alespoň podobný, což bohužel realitě úplně neodpovídalo...

Pokémon Go: 5898 3500 2445
Můj FanClub (díky, Uchiha-Mariko Smiling ), IG

Drawing people, sketching things. The artistic business.

"You did well. My boy... you did so well."

Obrázek uživatele noleda
Vložil noleda, St, 2020-07-29 23:16 | Ninja už: 3874 dní, Příspěvků: 7444 | Autor je: Editor všeho, Editor obrázků, Samuraj

Milá Cori, strašně se omlouvám, že jsi musela takovou dobu čekat na odpověď. Práce mám pořád nad hlavu, ale nějak jsem v poslední době i ztratila zájem o anime (že by konečně útočila dospělost Sticking out tongue?). Spíš to ale bude obdobím a starostmi, že už nezbývá energie na to, uvolnit se, vypnout a bavit se.
Hrozně moc ti ale celou dobu toužím pořádně odpovědět, protože jsi mě moc mile překvapila a potěšila, že ses do toho dala, a výsledek je skvělý!
U té tonality - asi jsem to měla líp upřesnit, ale rozhodně by se měla kreslit jednou tužkou a konečná fáze prostě bude to, co tvrdost dovolí. U tonality je podstatné to, umět to od ruky pozvolna rozfázovat, a to bez gumy Eye-wink. Podařilo se ti to dobře, pouze mezi předposledním a posledním políčkem máš veliký skok. Poznáš to, když přivřeš oči - ta černá z toho hrozně "svítí" a upoutává pozornost. Tam by se klidně ještě tři, čtyři pole daly dát.
U těch předmětů - koukám, že jsi tam nakreslila i vržené stíny, prostě mám radost, že jsi to zkusila a že se to takhle vydařilo, ta koule je bombová Kakashi YES! Možná mi trochu neladí vrchní plochy válce a krychle - zdá se mi, že ta šedá je dost tmavá, ale nevím, jak jsi to měla nasvíceno. Pokud úplně z boku, tak je to asi ok.
Měla jsi při stínování nějaké problémy/uvědomila sis něco, co jsi předtím nevěděla? To by mě zajímalo...
...
Pokud stojíš o další "lekci" zkusím se polepšit Eye-wink.

DÍKY!

Pravidla a rady ohledně vkládání obrázků najdete na stránce Jak přidat obrázek a Pravidla vkládání FA

KURZÍK KRESBY

NARUTO ANTISTRESOVÉ MALOVÁNKY a NARUTO PEXESOVÁ HRA - odkazy na stažení ZDE

Obrázek uživatele Corisan
Vložil Corisan, Ne, 2020-08-16 11:46 | Ninja už: 5470 dní, Příspěvků: 1591 | Autor je: Manga tým, Sochař hlav Hokagů

díky za zpětnou vazbu! Smiling no, kreslit tonalitu bez gumy to by bylo tak na desetkrát než bych se dopracovala k dobrému výsledku Laughing out loud dělala jsem ty políčka na přeskáčku a bylo docela obtížné trefit ten správný odstín. ale říkám si, že je to jenom otázka cviku...

u kreslení tvarů mi ty vrchní plochy přišly taky hodně tmavé, ale byly docela tmavé i na předloze. a ano, bylo to nasvícené spíše z boku, takže to je asi tím. asi největší problém bylo stínování sjednotit, když každý ten tvar měl různou barvu a byl z různého materiálu; obzvláště se to týká krychle, která byla lesklá a odráželo se na ní plno věcí z okolí... Laughing out loud
o stínování a jak na to jsem měla nějaké povědomí už předtím, takže tady to beru spíše jako utvrzení toho, co už znám + možná někde něco nového (ale teď si zrovna nic nevybavuju Laughing out loud) ale i tak je tento kurzík super, protože není nad to si zopakovat základy. stává se mi, že v některých věcech sklouznu k nějakému "osvědčenému" postupu kreslení, který není vždy aplikovatelný a třeba už si ani neuvědomím, že je to špatně (a proč), takže je fajn si to zopakovat a pořádně se nad tím zamyslet. v tomto případě hlavně ty vrchní plochy, které bych jinak automaticky kreslila hodně světlé, což však realitě neodpovídá.

taky není nad to získat takové informace z ověřeného zdroje (což se o valné části internetu říct nedá, přestože internet je první místo, kde jdu hledat).

zdeještě (spíše jako zajímavost) přikládám video, co jsem viděla už dávno, a kde je stínování hodně pěkně vysvětlené Smiling a jedno z mála, na které si vzpomenu, když se řekne stínování...

o další lekci určitě stojím, ale samozřejmě tě nechci do ničeho tlačit. sama teď v srpnu absolutně nemám čas... (a pokud mám, tak chytám pokemony... :D) ale jestli si někdy najdeš čas a chuť na pokračování, tak budu jenom ráda Smiling

Pokémon Go: 5898 3500 2445
Můj FanClub (díky, Uchiha-Mariko Smiling ), IG

Drawing people, sketching things. The artistic business.

"You did well. My boy... you did so well."

Obrázek uživatele Palantir
Vložil Palantir, So, 2020-05-30 18:34 | Ninja už: 5185 dní, Příspěvků: 6230 | Autor je: Moderátor, Editor fóra, Uchazeč o ruku Mizukage

příklad 2 - URL signature expired

Nové FF: Ďalšie dieťa, Klietka, CSI KONOHA: Sobášny podvod?, Fajka ; aktuálna séria: Krvavá hmla 01 - 03,
ostatné nájdete aj s popismi na - Poviedky značky PALANTIR Smiling Fan-mangy:
To nestihnem; Dnes neumieraj!; Vlasy...

Obrázek uživatele noleda
Vložil noleda, Čt, 2020-06-04 00:50 | Ninja už: 3874 dní, Příspěvků: 7444 | Autor je: Editor všeho, Editor obrázků, Samuraj

Díky, opraveno Smiling.

Pravidla a rady ohledně vkládání obrázků najdete na stránce Jak přidat obrázek a Pravidla vkládání FA

KURZÍK KRESBY

NARUTO ANTISTRESOVÉ MALOVÁNKY a NARUTO PEXESOVÁ HRA - odkazy na stažení ZDE

Obrázek uživatele Shi-chan
Vložil Shi-chan, Čt, 2020-05-28 18:56 | Ninja už: 4929 dní, Příspěvků: 1817 | Autor je: Hlídač Gaiovy želvy

Zajímavý článek. Kakashi YES Budu netrpělivě vyhlížet pokračování s nadějí, že se od mistra jako jsi ty něčemu přiučím. ^^

Obrázek uživatele Orihalcon
Vložil Orihalcon, Út, 2020-05-26 16:51 | Ninja už: 5853 dní, Příspěvků: 799 | Autor je: Student Akademie

Před mnoha a mnoha lety, vlastně jsem tehdy nějak s Narutem začínala, jsem se tě v průběhu "sensei" optala, jestli náhodou nebude pod tvým vedením něco právě takového!
Sny se mi plní a rozhodně se zapojím. A taky se tím stáváš titulovanou osobou. Noleda-sensei a nikdy jinak.

Obrázek uživatele Akhara
Vložil Akhara, Út, 2020-05-26 15:56 | Ninja už: 2649 dní, Příspěvků: 1369 | Autor je: Manga tým, Leeho závaží

Noled, to je naprosto báječný! Hrozně moc děkuju za ochotu a za skvělý výklad. Kdybys našla čas a chuť pokračovat, byla bych nadšená. Smiling

Obrázek uživatele Corisan
Vložil Corisan, Út, 2020-05-26 14:03 | Ninja už: 5470 dní, Příspěvků: 1591 | Autor je: Manga tým, Sochař hlav Hokagů

skvělý nápad!! Kakashi YES já se určitě ráda zapojím. kvalitních, dobře podaných (a zdarma!!!) kurzů, kurzíků a všelijakých dalších zdrojů informací není nikdy dost :3

Pokémon Go: 5898 3500 2445
Můj FanClub (díky, Uchiha-Mariko Smiling ), IG

Drawing people, sketching things. The artistic business.

"You did well. My boy... you did so well."

Obrázek uživatele Ta z Písečné
Vložil Ta z Písečné, Po, 2020-05-25 08:57 | Ninja už: 1820 dní, Příspěvků: 81 | Autor je: Účastník Irukova doučování

Tak tohle je rozhodně super! Úpa boží!!! Ráda bych se něco přiučila, takže se rozhodně zapojím. Smiling

Obrázek uživatele Poštolka
Vložil Poštolka, So, 2020-05-23 19:45 | Ninja už: 4183 dní, Příspěvků: 5842 | Autor je: Admin, Editor obrázků, Manga tým, Člen Dvanácti strážných nindžů 

Zajímavý počin, Noled. Jako moc nevím, co k tomu říct, když se teď stejně nevrhnu na kreslení, ale aspoň ti pochválím, jak jsi to pěkně napsala Úpa boží!!!

Pravidla a rady ohledně vkládání obrázků najdete na stránkách Jak přidat obrázek a Pravidla vkládání FA.
 
Jinak pořád na Konoze funguje hra Útok na Konohu, kde si můžete pořádně zmasakrovat pár „padouchů“.

Obrázek uživatele noleda
Vložil noleda, Ne, 2020-05-24 12:23 | Ninja už: 3874 dní, Příspěvků: 7444 | Autor je: Editor všeho, Editor obrázků, Samuraj

Dík, uvidíme, zda se někdo zapojí. Pokusím se to napasovat přímo na Naruta, ale prostě...je to dřina, no, nedá se to obejít, musí se začít základy Smiling. A pokud neuvidím zájem, nemá cenu to dělat, mám moře práce, a toto mě stojí dost sil, ale říkala jsem si už dlouho, že by to stálo za to.
Pokud se dostaneme dál, budu potřebovat některé věci přímo nakreslit na nějakých postavách, případně, jak navrhoval suiken, mohu to třeba vysvětlit na vašich konkrétních dílech. Tipy se budou hodit Smiling.

Pravidla a rady ohledně vkládání obrázků najdete na stránce Jak přidat obrázek a Pravidla vkládání FA

KURZÍK KRESBY

NARUTO ANTISTRESOVÉ MALOVÁNKY a NARUTO PEXESOVÁ HRA - odkazy na stažení ZDE