manga_preview
Boruto TBV 07

Japonština 16. lekce: Partikule KARA a MADE

V této lekci se naučíme, jak říct, že něco trvalo od do, že jsme šli od někud někam, atd. Pro tyto případy se používají partikule KARA a MADE

Partikule KARA から - od, z (časově i místně)
Partikule KARA se dává za slovo určující počáteční bod nebo počáteční čas. Znamená z nebo od.
Partikule MADE まで - do, až do (časově i místně)
Partikule MADE určuje limit, cíl nebo konečný čas. Znamená (nepřetržitě) do, až do (včetně).

Použití:
podmět + WA + čas/místo + KARA + čas/místo + MADE + sloveso.

Příklady:
Maishuu getsuyoubi kara kinyoubi made koujou de hatarakimasu. Pracuju v továrně každý týden od pondělí do pátku. 毎週月曜日から金曜日まで工場で働きます。

Uchi kara kouen made jogingu shimashita. Běžel jsem od domu až do parku. 家から公園までジョギングしました。

Eki kara gakkou made arukimashita. Šel jsem od nádraží až do školy pěšky. 駅から学校まで歩きました。

Rokuji kara juuichiji made izakaya ni imashita. V hospodě jsem byl od šesti do jedenácti. 6時から11時まで居酒屋にいました。

4.92857
Průměr: 4.9 (14 hlasů)

Kategorie:

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".
Obrázek uživatele Myth
Vložil Myth, Čt, 2010-12-23 21:53 | Ninja už: 5229 dní, Příspěvků: 120 | Autor je: Prostý občan

Nemůžu si pomoct, jen prostě musím uvést pár věcí na pravou míru.
Kara a made nefunguje pouze časově, ale také místně. To použití je tu vysvětleno tak nesystematicky, že jsem vážně koukal.
Kara za podmětem ani předmětem nikdy nestojí (ty v japonštině vypadají úplně jinak), ve významu východiska, původu vytváří většinou příslovečná určení a stojí jednoduše za substantivem. Ve významu protože stojí kara za slovesem nebo adjektivem na konci dané věty. V postavení za přechodníkovým tvarem vytváří děj následující za sebou, ale to už je na jiný článek (navíc tu přechodníky vyloženy nebyly).
Made nabývá významu jakési krajní vrcholné meze a stejně jako kara tvoří příslovečná určení a stojí za substantivem.

Obrázek uživatele Calime Istima Wilin
Vložil Calime Istima Wilin, St, 2011-04-06 17:47 | Ninja už: 5663 dní, Příspěvků: 2029 | Autor je: Editor ve výslužbě, Prasatkova sekretarka, Recepční v lázních

Upraveno =)

Mluvit pravdu má neobyčejné výhody.
Člověk si nemusí pamatovat, co kdy řekl.

>(=^.^=)><(^..^)<

Obrázek uživatele -- Temari --
Vložil -- Temari --, Út, 2008-08-05 14:12 | Ninja už: 5872 dní, Příspěvků: 22 | Autor je: Prostý občan

diky , ze ste to tu napisali tie lekcie je to super